www.ipfon.pl Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Środa, 01 Maj 2024, 05:55:07 am
Strona głównaPomocSzukajZaloguj sięRejestracja
 
Aktualności:

Start  »  Kategoria ogólna  »  Porady i pomoc  »  Urządzenia VoIP  »  Wątek: WRTP54G i problem z QoS
Strony: [1] 2 3 4
Wyślij ten wątek Drukuj
Autor Wątek: WRTP54G i problem z QoS  (Przeczytany 61866 razy)
Krzysiek
Gość
« : Wtorek, 13 Marzec 2007, 23:15:05 pm »

Witam,
Czy ktoś ma pomysł jak poradzić sobie z QoS na tym routerze? Wystarczy nawet niewielki upload by pojawiały się zgubione pakiety głosowe. Na starym wrt54gp2 nigdy takie problemy nie występowały, nawet w przypadkach pełnego wysycenia obu kierunków łącza przez p2p.
A ten nowy wrtp54g to jakaś katastrofa! Mam najnowszy oficjalny firmware i przy oficjalnym chciałbym pozostać - tylko nie znalazłem tam nigdzie możliwości zwiększenia priorytetu pakietów RTP... Czy coś przegapiłem? Trzeba coś specjalnego zmienić w konfiguracji??
Proszę o pomoc.
Krzysiek
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Massimo
Jr. Member
**
Wiadomości: 80



« Odpowiedz #1 : Wtorek, 13 Marzec 2007, 23:26:24 pm »

Musze to sprawdzic bo u mnie dziala dobrze, choc nigdy rownoczesnie nie dzialal u mnie np. p2p i realizowane bylo polaczenia. Slyszalem wlasnie o klopotach QoS. U mnie moze chodzi dobrze bo tak lacza nie obciazam ale sprawdze.
Zgłoś do moderatora   Zapisane

VoIP powered by IPFON
krzbia
Newbie
*
Wiadomości: 19


« Odpowiedz #2 : Środa, 14 Marzec 2007, 09:00:42 am »

Massimo: o, fajnie jakbyś mógł zobaczyć u siebie. Na razie jestem zupełnie bezradny i załamuje mnie fakt, że nowsze urządzenie działa gorzej od starego...
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Massimo
Jr. Member
**
Wiadomości: 80



« Odpowiedz #3 : Środa, 14 Marzec 2007, 17:17:35 pm »

Rzeczywiscie dzis tego doswiadczylem jak dosc mocno specjalnie obciazylem internet (nawet nie p2p) i w tym samym czasie rozmawialem nastepowaly przerwy (pakiety sie gubily). Poczytalem troche na forach i ten model ma to do siebie ze wlasnie w przypadku obciazenia lacza przerywa. Wszedlem do konfiguracji routera do zakladki QoS i chcialem ustawic High na voipa ale nie wiem z jakiego portu on korzysta. W FAQ IPFON pisza ze korzysta z przedzialu  16384-16482 ale w konfiguracji routera nie mozna wpisac przedzialu tylko konkretna wartosc. Tak wiec problem pozostaje nierozwiazany. Moze moderator cos na ten temat wie. Na szczescie dla mnie nie obciazam tak lacza zeby taka sytuacja wystepowala. Bo do tej pory chodzilo wszystko dobrze. Acha krzbia jaki firmware masz? Moze w tym lezy problem?
Zgłoś do moderatora   Zapisane

VoIP powered by IPFON
psiwek
Global Moderator
Hero Member
*****
Wiadomości: 912



« Odpowiedz #4 : Środa, 14 Marzec 2007, 19:37:33 pm »

Wg zapewnień Linksysa QoS w tym urządzeniu dla ruchu VoIP generowanego przez porty telefoniczne wbudowane w urządzenie jest ustawiony na sztywno i nie można tego włączyć ani wyłączyć.

Proszę mieć jednak na uwadze iż QoS w tego typu urządzaniach jest w stanie wpływać jedynie na pasmo upload, dlatego mechanizm sprawdzi się w sytuacji gdy obciążamy łącze wysyłką danych a nie ich pobieraniem.
Zgłoś do moderatora   Zapisane

Pozdrawiam

Przemysław Siwek
Dyrektor Rozwoju
IPFON
krzbia
Newbie
*
Wiadomości: 19


« Odpowiedz #5 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 17:22:37 pm »

Massimo: dokładnie z takimi objawami się spotkałem Moje rozczarowanie bierze się z faktu, że poprzedni model, tj. wrt54gp2 radził sobie w takich sytuacjach znakomicie. Firmware mam najnowszy, wrt-11.1.1-r061201-3.1.22.ETSI-r061201 tak jak przedstawione jest na stronie http://www.nomadic.com.pl/plugins/_newsedit/news/1/index.php. Router ten niestety umożliwia ustawienie QoS High tylko dla pojedynczych portów, a nie całych zakresów, stąd ręczne ustawienie QoS jest w nim po prostu niemożliwe :-(

Panie Przemysławie: doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że router ma co do zasady wyłącznie wpływ na pasmo upload (choć faktycznie są również metody na ograniczanie pasma download - ale nie rozwijajmy tego tematu). Z moich doświadczeń wynika, że prawie nie zdarzyły mi się gubione pakiety voice w kierunku download, nawet przy dużym obciążeniu, a nawet przy niewielki obciążeniu ginie dużo pakietów voice w kierunku upload.
Podejrzewam, że zawodzi w tym przypadku estymacja szybkości łącza upload wykonywana przez router - w starym modelu po prostu wpisywało się tą wartość w konfiguracji i po sprawie.
Panie Przemysławie, razem z Nomadicem sprzedaliście na pewno sporo tych urządzeń (wrtp54g) i sporo ich również pracuje w sieci IPFON - w związku z tym macie jak sądzę zdecydowanie lepsze przełożenie na linksysa niż biedny Kowalski. Może jest jeszcze jakaś dodatkowa możliwość sterowania QoS'em? Albo może Linksys jest w stanie coś w tym kierunku zrobić? Wydaje się, że wszyscy użytkownicy wrtp54g są narażeni na ten problem i finalnie ich zadowolenie z usługi VoIP delikatnie mówiąc spada.

Podsumowując, wciąż szukam pomocy. IPFON jest w stanie pomóc? No i problem nie dotyczy tylko mnie. Jest nas przynajmniej dwóch (jeszcze Massimo) :-)
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Massimo
Jr. Member
**
Wiadomości: 80



« Odpowiedz #6 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 19:07:37 pm »

Podpisuje sie pod postem Krzbia. Skoro IPFON rekomenduje ten model rotera i go sprzedaje to powinien on byc w pelni funkcjonalny i odpowiednio skonfigurowany. Przeciez flustracje klientow beda rzutowac na wasza firme. Wszystko jest dobrze jak komputer nie pracuje rownoczesnie z voipem ale nie o to chodzi prawda?
Zgłoś do moderatora   Zapisane

VoIP powered by IPFON
Slawek
Jr. Member
**
Wiadomości: 92


« Odpowiedz #7 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 19:16:55 pm »

Nie mam co prawda tego routera, ale miał go mój kolega. Ja natomiast miałem RTP300 - praktycznie to samo, tylko bez sieci bezprzewodowej. Obydwaj się pozbyliśmy tych urządzeń na rzecz WRT54GL z firmware'em Tomato + bramka PAP2T. Po prostu QoS w nich nie działał. Dużo oczywiście zależy od parametrów łącza, ale kolega był tak zdeterminowany, aby QoS działał, że w końcu support Linksysa w Polsce przyznał mu rację, że (QoS) nie sprawuje się poprawnie. Oczywiście, jeśli ktoś ma łącze o odpowiednio dużym uploadzie, to ten model go zadowoli. Pozdrawiam.
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Massimo
Jr. Member
**
Wiadomości: 80



« Odpowiedz #8 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 19:34:07 pm »

Opdowiednio duzy czyli jaki :-)
Zgłoś do moderatora   Zapisane

VoIP powered by IPFON
Slawek
Jr. Member
**
Wiadomości: 92


« Odpowiedz #9 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 20:32:00 pm »

Nie wiem. Moje łącze to 256/128kbps. Wszystko zależy też od tego, czy są używane równocześnie komputery, czy jest do/od nich ruch w trakcie rozmowy. No i od kodeków używanych w bramce/telefonie VoIP.
Zgłoś do moderatora   Zapisane
bombel
Administrator
Full Member
*****
Wiadomości: 168


« Odpowiedz #10 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 20:35:18 pm »

No to nałóż najwyższy priorytet na porty RTP.

Voice -> Sip
RTP Port Min: 16400
RTP Port Max: 16401

Applications/Gaming -> QoS
Specific Port# : 16400  High
Specific Port# : 16401  Hign

i jeszcze:
Voice -> Line1(/2)
SIP CoS Value : 7
RTP CoS Value : 7
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Massimo
Jr. Member
**
Wiadomości: 80



« Odpowiedz #11 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 21:35:47 pm »

Ale tych ostatnich ustawien u mnie nie ma w sekkcji line1
Zgłoś do moderatora   Zapisane

VoIP powered by IPFON
bombel
Administrator
Full Member
*****
Wiadomości: 168


« Odpowiedz #12 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 21:40:16 pm »


admin login, advanced view
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Massimo
Jr. Member
**
Wiadomości: 80



« Odpowiedz #13 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 21:43:52 pm »

Wielkie dzieki bombel nie widzialem tego poszerzonego widoku no coz moze to ta godzina po calym dniu pracy. Jeszcze raz dzieki i zobaczymy jak sie teraz bedzie sprawowal. Tylko nie wiem dlaczego ale po wprowadzeniu zmian w RTP min i max i po zapisaniu ich kiedy loguje sie jeszcze raz do routera powracaja stare ustawienia :-/
« Ostatnia zmiana: Czwartek, 15 Marzec 2007, 21:47:08 pm wysłane przez Massimo » Zgłoś do moderatora   Zapisane

VoIP powered by IPFON
bombel
Administrator
Full Member
*****
Wiadomości: 168


« Odpowiedz #14 : Czwartek, 15 Marzec 2007, 21:50:24 pm »

Z tymi ustawieniami oraz kodekiem ustawionym na G.729a (swoją drogą, dlaczego IPfon rekomenduje G.726 ?) telefonik działa bez zająknięcia na słabiutkim łączu 64kbps/48kbps i otwarcie jakieś strony na kompie nie powoduje żadnych kłopotów z voipem.

Sam mam 3Mb/768Kb, wiec to mi nie grozi, ale spadek jakości pomiędzy kodekami 726-32 a 729 jest niezauważalny. Pasmo zmniejsza się czterokrotnie (z 32 na 8 kbps).
Skoro nie słychać różnicy, to po co przepłacać? Język


---------- edit ----------

[...] Tylko nie wiem dlaczego ale po wprowadzeniu zmian w RTP min i max i po zapisaniu ich kiedy loguje sie jeszcze raz do routera powracaja stare ustawienia :-/

Jeżeli chcesz mieć kontrolę nad ustawieniami wyłącz usługi provisionongu. Tak za każdym uruchomieniem router pobiera domyślne ustawienia z serwera ipfon.
« Ostatnia zmiana: Czwartek, 15 Marzec 2007, 21:56:58 pm wysłane przez bombel » Zgłoś do moderatora   Zapisane
Strony: [1] 2 3 4
Wyślij ten wątek Drukuj
Start  »  Kategoria ogólna  »  Porady i pomoc  »  Urządzenia VoIP  »  Wątek: WRTP54G i problem z QoS
Skocz do:  


ipfon jest czołowym polskim operatorem telefonii internetowej VoIP oraz dostawcą usługi fax to mail, a także usługi wysyłania faxów przez internet oraz masowej wysyłki faxów.
ipfon oferuje tanie rozmowy telefoniczne oraz wiele udogodnień i innowacyjnych usług dla klientów indywidualnych i biznesowych.

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności.



Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines